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How to measure your FTP
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The Functional Threshold Power is the highest average power one can sustain during a continuous 60-minute test on a bicycle. To get an accurate FTP measurement, one must normally take part in a 60-minute long very difficult test (that will leave him/her in a state of total exhaustion).  Hence, a high level of motivation goes without saying.

 The test requires an equipment that measures the real-time and average pedalling power output (pedals, crank or rear hub equipped with a power meter) or a smart home-trainer.

The 20-minute version

Since a 60-minute test is extremely demanding (and very difficult to do on the road), we can resort to a 20-minute version. We know that cyclists can generally sustain (on a 20-minute test) an average power that is 5 % higher than on a 60-minute test. So, for example, if one averages a power of 200 watts on a 20-minute test, his/her actual FTP is 190 watts (200 – 5 % = 190).

Those who particularly excel in short distance races, and show less endurance than cyclists of similar performance level, should even substract 10 % to the 20-minute result, instead of only 5 %.

Warm up

Before the test, a good warm up is a must : 20 minutes at a confortable pace, spiced with a few higher intensity spikes, followed by a long recovery period.


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Guy Thibault

Guy Thibault

Docteur en physiologie de l’exercice, Guy est directeur des Sciences du sport de l’Institut national du sport du Québec et professeur associé au Département de kinésiologie de l’Université de Montréal. Ses deux derniers livres sont des succès de librairie : Entraînement cardio, sports d’endurance et performance ; et En pleine forme, conseils pratiques pour s’entraîner et persévérer.

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